بوتيل اكريلات

بوتیل آکریلات چیست ؟


بوتیل آکریلات ترکیبی آلی و مایعی بی رنگ با بویی تند و به شدت قابل اشتعال است. بوتیل آکریلات در مقیاس وسیع تجاری به عنوان پیش ماده تولید پلی بوتیل اکریلات استفاده می شود که در رنگ ها ، مواد درزگیر ، پوشش ها ، چسب ها ، سوخت ، منسوجات و پلاستیک ها استفاده می شود.
بوتیل اکریلات (BA) یک ترکیب بسیار واکنش پذیر است و به راحتی در معرض حرارت یا پراکسیداسیون پلیمریزه می شود .این ماده در الکل، اتر و حلال های آلی به خوبی حل می شود ولی انحلال پذیری آن در آب بسیار کم است و یک لایه سطحی نرم و شفاف در سطح آب به وجود می آورد.

ساختار بوتیل آکریلات :


این منومر اکریلیکی دارای ساختار شیمیایی مولکولی C7H12O2 است. این ماده دارای الاستیسیته بالاست . نقطه جوش و ذوب این ماده به ترتیب 145 درجه و 64- درجه سانتی گراد است. این ماده اشتعال‌پذیر دارای نقطه اشتعال 39 درجه سانتی گراد است. بوتیل‌اکریلات از واکنش اسید کلریک با نان بوتانول در درجه حرارت بالا تولید می‌شود.
بوتیل‌اکریلات دارای یکی از سه ماده بازدارنده فرآیند پلیمریزه هیدروکینون (Hydroquinone)، منومتیل اتر هیدروکینون (Monomethyl ether of hydroquinone) و هیدروکسی تولین بوتیله شده (Monomethyl ether of hydroquinone) است.

خواص بوتیل اکریلات :


از جمله خواص بوتیل اکریلات مقاومت در برابر شکست و الاستیسیته بالای آن می باشد بوتیل آکریلات مایعی بی رنگ روشن با بوی مشخص تیزمی باشد و به مقدار کمی در آب قابل حل و کمی چگال تر از آب است،این ماده یک استر اکریلات است و به راحتی با اسیدها و بازهای قوی، آمین ها و هالوژن ها واکنش می دهد. بوتیل اکریلات بسیار واکنش پذیر است و به راحتی در معرض حرارت یا پراکسید پلیمریزه می شود. زمانی که بوتیل آکریلات با استفاده از گرما تخریب می شود، دود و بوی بسیار ناخوشایندی تولید می کند.

کاربرد های بوتیل آکریلات :


بوتیل آکریلات کاربرد گسترده ای دارد و در تولید رنگ های اکریلیکی، جوهر، چسب، پوشش، پارچه و منسوجات ، پلاستیک، مواد شوینده، آنتی اکسیدان ها و رزین های پایه آب مورد استفاده قرار می گیرد.
BA برای ایجاد یک لایه مقاوم در برابر تخریب در معرض هوا در ترکیب با پلیمرهای متیل متا آکریلات مورد استفاده قرار می گیرد و در حال حاضر بیش از ۲۵% مواد مورد استفاده در صنعت رنگ و روکش از ترکیبات آکریلیک دار استفاده می کنند.
ترکیب استایرن و BA به کاهش جذب آب و افزایش مقاومت در برابر هیدرولیز کمک می کند و از نظر هزینه ها نیز به صرفه تر از سایر روکش هاست. به دلیل مقاومت پایین بهتر است از این ترکیب در رنگ و روکش های مورد کاربرد در فضای بسته استفاده شود. در عوض ترکیب متیل متا آکریلات و آکریلات بوتیل برای رنگ و روکش هایی که در محیط های باز استفاده می شوند، انتخاب بهتری هستند.
همچنین ترکیب مونومر بوتیل اکریلات با مواد دیگر می تواند باعث تغییر خاصیت سطحی (چسبندگی) و جمعی (نگهدارندگی) شود. خاصیت چسبندگی در کوپلیمرهای آکریلیک بسیار متفاوت است در این رابطه واحدهای پلیمری مثل متیل متا آکریلات و استایرن به علت دمای انتقال شیشه بالاتر، استحکام بالاتری دارند ولی واحدهای پلیمری مثل بوتیل اکریلات و ۲- اتیل هگزیل اکریلات به علت دمای انتقال شیشه پایین تر، چسبندگی بیشتری دارند. بنابراین با استفاده از ترکیب این واحدهای پلیمری بر اساس نیاز می توان چسبی با خواص دلخواه تولید کرد.

موارد ایمنی مربوط به بوتیل آکریلات :


مونومر بوتیل‌ اکریلات دارای بوی بسیار نامطبوع است که میتواند در هنگام کار کردن با آن، اشخاص را دچار مشکل کند. با اینحال این بوی ناخوشایند نشان دهنده خطر احتمالی برای سلامتی نیست. مایع و بخار این ماده میتواند منجر به خارش محدود چشم شود که در صورت تداوم میتواند به قرنیه آسیب بزند که این مورد از اهم خطرات بوتیل‌اکریلات است. تماس مستقیم محدود با پوست میتواند منجر به خارش و قرمزی موضعی پوست شود اما اگر این تماس در مدت مدید اتفاق افتد منجر به خارش های شدید پوستی و آلرژی های پوستی مداوم خواهد شد.
این ماده سمی است و در صورت خورده شدن ممکن است موجب سوزش یا زخم های معدوی و ریوی شود. همچنین از خطرات بوتیل اکریلات در صورت خورده شدن، سوختگی دهان و حلق است. بخار این ماده در صورت استشمام در غلظت بالا موجب خارش شدید و آزاردهنده خواهد شد.
از خطرات بوتیل‌اکریلات قابلیت اشتعال پذیری بالا این ماده است که میتواند به راحتی در مجاورت حرارت کم، جرقه و آتش مشتعل شود. بنابراین این ماده باید در یک محیط سرد، خشک و دارای تهویه مناسب ذخیره شود. همچنین این ماده باید از مواد اکسید کننده، حرارت و تابش نور مستقیم خورشید دور بماند. بخار متراکم این ماده و نگهداری از آن در شرایط نامطلوب می‌تواند منجر به ایجاد انفجار شود.

بازار بوتیل آکریلات :


با توجه به کاربرد گسترده این ماده در صنعت، سالانه بیش از یک میلیون تن از آن در دنیا معامله می شود. این ترکیب در بسته بندی های شیشه ای ۱۰۰ میلی لیتری تا بشکه های ۱۸۰ لیتری برای راحتی مصرف کنندگان تولید و عرضه می شود. این ماده در داخل کشور نیز توسط پتروشیمی و برخی کارخانه‌ها تولید می‌شوند اما میزان تولید این ماده در کشور جهت مصارف صنعتی کافی نیست. بنابراین سالانه مقادیر زیادی از فرآیند خرید بوتیل اکریلات از طریق بازرگانی‌های بین المللی صورت می‌گیرد. کمپانی‌های زیادی در سراسر جهان مشغول به فروش بوتیل اکریلات هستند که میتوان از طریق آن ها این ماده را تامین کرد اما نکته بسیار مهم در تامین این ماده شرایط حمل و نگهداری آن است، زیرا این ماده تنها در شرایط مخصوص پایدار است و کمی دمای بالا منجر به فرآیند بسپارش آن می‌شود. همچنین بالا بودن رطوبت میتواند نرخ بسپارش این ماده را افزایش دهد. فلذا قیمت بوتیل اکریلات میتواند علاوه بر کیفیت محصول با توجه به شرایط حمل آن نیز متغیر باشد. جهت خرید داخلی و ارزی و کسب اطلاعات بیشتر در مورد این ماده با کارشناسان بخش فروش ما تماس حاصل فرمایید .