غلظت دهنده ها

غلظت دهنده ها


غلظت دهنده ها موادی هستند که جهت افزایش ویسکوزیته استفاده می گردد. غلظت دهنده ها در صنایع متعددی از جمله رنگ، چسب، رزین، آرایشی بهداشتی، صنایع غذایی و … کاربرد دارند.
غلظت دهنده ها علاوه بر افزایش ویسکوزیته ویژگی های جانبی بسیار مهم دیگری از قبیل ضد ته نشینی، ضد شره، جریان پذیری خوب و یکنواختی فیلم حاصل را نیز در محصول نهایی ایجاد می کند .
غلظت دهنده ها هم در محصولات آب پایه و هم در محصولات پایه حلال کاربرد دارند.


انواع غلظت دهنده های مورد استفاده کدام اند ؟

غلظت دهنده های سلولزی


غلظت دهنده های سلولزی از خانواده سلولز اترها هستند که توانایی جذب بالای آب و متورم شدن (و در اصطلاح عامیانه حل شدن در آب) را داشته و خواصی مانند افزایش ویسکوزیته، خواص ضد شره، پایداری و انباردای بهتر محصول، نگهداری آب، خواص شستشویی مناسب و … به محصول اضافه می کند.
یکی از مهم ترین خواص این غلظت دهنده ها محدودیت کم در استفاده از آنها می باشد و در فرمول های مختلف قابلیت مصرف را دارند و در طیف وسیعی از pH سازگار هستند. یکی از معایب این غلظت دهنده ها عدم ارائه لولینگ خوب در رنگ می باشد. همچنین این غلظت دهنده ها به تنهایی در مقابل میکروارگانیزم ها مقاوم نبوده و نیاز به حضور محصولاتی مانند نگهدارنده های درون ظرف یا سایر بایوسایدها می باشد.
از ویژگی‌های غلظت ‌دهنده‌های سلولزی می‌توان به مواردی چون سازگاری بیشتر با پیگمنت‌ها، نگهدارنده آب بیشتر، حداقل تاثیر به روی براقیت رنگ و رزین و جلوگیری از پاشیده شدن رنگ اشاره کرد.

غلظت ‌دهنده پلی یورتانی


غلظت‌ دهنده پلی یورتانی نسل جدیدی از غلظت‌ دهنده‌های پایه آب است. یکی از مزایای استفاده از این غلظت‌ دهنده استفاده در ph های مختلف است. این گروه از غلظت‌ دهنده‌ها در برابر میکروارگانیسم‌ها مقاوم بوده و به راحتی می‌توان از آن‌ها در بخش‌های مختلف استفاده کرد.
یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های غلظت ‌دهنده پلی یورتان که باعث شده تا نسبت به سایر غلظت ‌دهنده‌ها بیشتر مورد استفاده قرار بگیرد، وابسته نبودن آن به دماست. این غلظت‌ دهنده را می‌توان در هر دما و حرارتی استفاده کرد.

غلظت ‌دهنده اکریلاتی


در این نوع غلظت ‌دهنده، کوپلمیرهای متا اکریلیک اسید به همراه اتیل اکریلات استر باعث افزایش ویسکوزیته محصول مورد نظر خواهند شد. غلظت‌ دهنده اکریلاتی در مقایسه با نوع سلولزی تنها تفاوتشان در نوع استفاده از آن‌ها است، غلظت‌ دهنده اکریلاتی به هیچ عنوان مورد حمله میکروارگانیستم‌ها قرار نخواهد گرفت و همین موضوع در محیط‌های قلیایی به جذب آب بیشتر کمک خواهد کرد.

فیوم سیلیکا


یکی دیگر از مواد افزودنی فیوم سیلیکا است که به طور عمده در رنگ‌های پایه حلال به عنوان یک غلظت‎ دهنده و به عنوان یک رسوب‎دهنده مورد استفاده قرار می‌گیرد. فیوم سیلیکاها معمولا به دو نوع آب دوست و آب‌گریز تبدیل می‌شوند. معمولا نوع آب‌دوست آن را در محصولاتی استفاده می‌کنند که حلالیت غیرقطبی و قطبیت بسیار پایینی دارند، محصولاتی چون رزین اپوکسی، پلی استرها و….