متیل متا آکریلات

متیل متا آکریلات چیست ؟


متیل متا آکریلات (MMA) یک ترکیب آلی با فرمول CH2 = C (CH3) COOCH3 و متیل استر متاآکریلیک اسید است. متیل متا آکریلات مایعی بی رنگ و مونومری است که در مقیاس بزرگ برای تولید پلی متیل متاکریلات (PMMA) تولید می شود.
این ماده از سخت‌ترین پلیمرها به شمار می‌رود که شفافیت آن بیشتر از شیشه است و دارای سطح صاف و صیقلی می‌باشد. با اینکه شفافیت این مواد از شیشه بیشتر است اما نسبت به آن استحکام بیشتری در برابر ضربه و عوامل جوی دارند.

ساختار متیل متا اکریلات :


متیل متا آکریلات (MMA) به یک ترکیب آلی اطلاق می‌شود که حاوی یک متیل استر اسید متاکریلیک است. فرمول شیمیایی آن C5H8O2 است. متیل متا آکریلات یک رزین واکنشی است .
در MMA، یک گروه متیل به زنجیره کربن کربن مولکول پلیمر متاکریلات متصل است، در حالی که یک اتم هیدروژن در زنجیره کربن-کربن در اکریلات یافت می‌شود. کوپلیمر شدن MMA مانند پلی (متیل متا آکریلات) در برابر صابون‌سازی یا تجزیه قلیایی مقاوم است. در نتیجه، این یک پلیمر بسیار مطلوب برای پوشش دادن بسترهای روی یا هر سطحی است که در آن شرایط قلیایی ایجاد شود.

خواص متیل متا اکریلات :


متیل متاكریلات به عنوان اسید MMA یا متیل متاكریلیک نیز شناخته می شود و متعلق به گروه ترکیبات آلی است كه به عنوان استرهای انوآت شناخته می شوند. این ترکیب به عنوان یک مایع ، محلول (در آب) و یک تركیب بازی بسیار ضعیف (اساساً خنثی) وجود دارد. در داخل سلول ، متیل متا آکریلات در درجه اول در سیتوپلاسم قرار دارد. این ترکیب را می توان از اسید متا آکریلیک بیوسنتز کرد . MMA دارای طعم اکریلیک ، معطر و میوه ای است.
مونومر متیل متا آكریلات به عنوان یك مایع بی رنگ و شفاف ظاهر می شود که کمی در آب حل می شود و روی آب شناور می شود. بخارات آن سنگین تر از هواست و چشم و سیستم تنفسی را تحریک می کنند.
ظروف حاوی آن باید به شدت عایق بندی شده و یا در یخچال حمل شوند. یک بازدارنده مانند هیدروکینون ، هیدروکینون متیل استر و دی متیل تی-بوتیل فنل برای جلوگیری از شروع پلیمریزاسیون همیشه به آن اضافه می شود. در صورت گرم شدن یا آلودگی با اسید یا باز قوی این ماده شیمیایی ممکن است با واکنش گرمازا پلیمری شود. اگر پلیمریزاسیون در داخل یک ظرف انجام شود ، ممکن است ظرف منفجر شود.

کاربرد متیل متا آکریلات:


مصرف تقریبا 75٪ از MMA، تولید پلاستیک اکریلیک پلی متیل متاکریلات (PMMA) است. متیل متاکریلات برای تولید پلیمر متیل متاکریلات بوتادین استایرن (MBS) نیز استفاده می‌شود که به عنوان یک اصلاح کننده برای PVC استفاده می‌شود. MMA یک ماده خام برای تولید متاکریلات های دیگر است. این مشتقات عبارتند از: اتیل متاکریلات (EMA)، بوتیل متاکریلات (BMA) و 2-اتیل هگزیل متاکریلات (2-EHMA). اسید متاکریلیک (MAA) به عنوان یک ماده شیمیایی و همچنین در تولید پلیمرهای پوشش، مواد شیمیایی ساخت و ساز و کاربرد مواد نساجی.
در بسیاری از فرآیندهای پلیمریزاسیون رادیکال آزاد و امولسیونی متیل متا آکریلات به عنوان یک مونومر اصلی جهت تولید رزین ها کاربرد دارد. متیل متا اکریلات مونومر یک ماده شیمیایی کلیدی و مهم در صنایع رنگ، چسب ، رزین و پلاستیک ها می باشد. متیل متا اکریلات مقاومت جوی ، مقاومت اشعه یو وی و سختی خوبی برای تولید پلیمرهای مهندسی دارد. و دمای انتقال شیشه ای Tgمتیل متا اکریلات در حدود 105 درجه سانتیگراد است. کالاهای ساخته شده از متیل متا اکریلات شفافیت بالایی داشته و شبیه به شیشه یا کریستال می باشند. متیل متاکریلات باعث بوجود آمدن ویژگی های پایداری و دوام ، سختی و تأثیر ،مقاومت درخشان و درخشش در محصول نهایی می شود .

موارد ایمنی مربوط به متیل متاآکریلات


توجه کافی به ایمنی به دلایل مختلفی هنگام کار کردن با متیل متاآکریلات بسیار مهم است . MMA مایعی قابل اشتعال و بی رنگ است که در دمای -۴۸ درجه سانتی گراد ذوب شده و در دمای ۱۰۱ درجه سانتی گراد می جوشد. در حالی که MMA در بیشتر حلال های آلی محلول است اما در آب محلول نیست.
تماس مستقیم با MMA علاوه بر اشتعال ، می تواند باعث تحریک چشم ، پوست ، بینی و گلو شود. متیل متاكریلات كه به عنوان یك حساس كننده پوست در نظر گرفته می شود ، می تواند در اثر تماس واكنش های آلرژیك ایجاد كند در نتیجه تماس های بعدی می تواند باعث خارش و بثورات پوستی شود. حتی به طور جدی تر استنشاق بخار یا مه MMA می تواند باعث تحریک بینی ، گلو و ریه ها شود و در غلظت های بالا کشنده باشد.

بازار متیل متاکریلات :


متیل متاکریلات تقریبا در سراسر دنیا تولید و معامله می شود اما قیمت خرید متیل متاکریلات با توجه به کیفیت تولید این ماده متفاوت است. افزایش درخواست این ماده برای تولید پلی‌متیل متاکریلات و موارد دیگر کاربرد آن در طی سال‌های اخیر موجب تحریک قیمت فروش آن شده است. بیش از 50 درصد فروش متیل متاکریلات در زمینه اتومبیل سازی برای تولید پلی‌متیل متاکریلات صورت گرفته است. همچنین دومین صنایع تقاضا کننده خرید متیل متاکریلات، صنایع تولید رنگ و مواد پوشش دهنده هستند که از این ماده برای تولیدات خود استفاده میکنند.
اگر قصد خرید این محصول را دارید جهت اطلاع از انواع برند های موجود و کیفیت و قیمت های آنها با ما تماس بگیرید ، کارشناسان ما برای ارائه پیشنهادات خرید داخلی و پرفرمایی این محصول آماده پاسخگویی به شما هستند .