پنتا اریتریتول

پنتا اریتریتول چیست؟


پنتا اریتریتول ، یک ترکیب آلی با ساختار مولکولی نسبتاً پیچیده است. این ترکیب در دسته ترکیبات آلی پلی اُل ها طبقه بندی می شود و در حالت طبیعی به شکل جامد سفید رنگ است. از این ماده به طور گسترده در تولید مواد منفجره، پلاستیک ها، رنگ، لوازم آرایشی و بسیاری محصولات دیگر استفاده می شود. متداول ترین ساختار پنتا اریتریتول، یک اتم کربن مرکزی است که به 4 گروه هیدروکسی یا الکلی متصل است.

ساختار پنتا اریتریتول :


پنتا اریتریتول یک پلی الکل با چهار گروه هیدروکسیل با قابلیت استری شدن می باشد و به صورت سه گرید منو، تکنیکال و نیتراته در دسترس می باشد که متداول ترین ساختار آن، یک اتم کربن مرکزی است که به 4 گروه هیدروکسی یا الکلی متصل است. از این رو نام پنتا اریتریتول از دو واژه مرکب پنتا که اشاره به تعداد اتم های کربن ها و واژه اریتریتول که اشاره به تعداد 4 گروه الکلی دارد گرفته شده است .

خواص پنتا اریتریتول :


به علت اینکه پنتا اریتریتول میتواند ساختارهای متنوع غیر خطی بلوکه شده ایجاد کند بیشتر در سنتز ترکیبات چند عاملی کاربرد دارد.مشتقات سنتزی پنتااریتریتول شامل ترکیبات آلکید رزین ها، ورنی و لاک ها ، پایدار کننده های PVC ، استرهای روغن تال و آنتی اکسیدانتهای مورد استفاده در پلی الفین ها هستند. پنتا اریتریتول می تواند به عنوان تاخیر انداز شعله در پلاستیک ها و پوشش ها مورد استفاده قرار گیرد که با استفاده از ایجاد یک لایه کربنی ضخیم مانع از سوختن سطح می گردد. در سنتز عوامل کراس لینک کننده پلیمری که با اشعه یو وی پخت میشوند از قبیل پنتا اریتریتول تترا آکریلات کاربرد دارد.
پنتااریترول به آسانی آتش نمی گیرد و در مقابل ضربه زود واکنش نشان میدهد. و برای کاهش حساسیت، به آن افزودنی پارافین یا دی نیترو تلوئون و تی ان تی اضافه می کنند.

کاربرد پنتا اریتریتول :


بیشترین مصرف پنتا اریتریتول در صنایع رزین سازی می باشد. پنتا اریتریتول در ساخت رزین های الکیدی، کلوفون اسید چرب و استرها بلند نفت مورد استفاده قرار می گیرد و برای ایجاد رنگ و پوشش ها، جوهر چاپ، چسپ پوشش، مواد منفجره، مهروموم، لاک الکل، کلرید وینیل، لاستیک مصنوعی و موارد دیگر ازجمله پوشش پلی اورتان، رنگ مقاوم در برابر شعله و تثبیت کننده های پلی وینیل کلرید کاربرد دارد.
از این ترکیب آلی در سراسر جهان، 37٪ در رنگهای آلکیدی، 14.5٪ در جوهرهای آلکیدی، 11٪ در چسب های آلکیدی / سیلانت، 9٪ در پلاستی سایزرها، 8٪ در لاک های آلکیدی برای کف و چوب، 7٪ در روکش های ضد اشعه، 4٪ در روان کننده ها، 1.3٪ مواد منفجره و 8.2٪ در سایر کاربردها استفاده می شود.
 
  • تولید رزین و چسب
  • تولید پلیمر
  • استفاده در تولید رنگ و پوشش ها
  • ساختن ماده منفجره
  • Pentacite به دست آمده از پنتا اریتریتول رزین آلکیدی مورد استفاده در پوشش و جوهر برای چاپ است.
  • آماده سازی تثبیت کننده پی وی سی، آنتی اکسیدان ها، ,وارنیش ها، رنگ، چسب، و دیگر مشتقات
 

موارد ایمنی مربوط به پنتا اریتریتول:


ترکیب شیمیایی تترا متیلول متان در شکل ظاهری شبیه به کریستال های سفید رنگ شکر است. خواص سمی و خطرناک بودن شدید از این ماده در گزارش ها ثبت نشده است اما تماس پوست دست یا چشم ها با این ترکیب آلی می تواند موجب خارش یا حساسیت شود. اگر غبارات این ترکیب شیمیایی، تنفس شود ممکن است دستگاه تنفسی را تحریک کند.
برای ذخیره و نگهداری مونوپنتا اریتریتول لازم است انبارهای این ترکیب شیمیایی و بسته بندی های مخصوص این ماده دارای محیط خشک و خنک بوده و همچنین مجهز به تهویه مناسب باشد. تهویه مناسب انبار از تجمع غبارات ناشی از جامد سفید رنگ در فضا جلوگیری می کند. بسته ‌بندی ‌های این ترکیب را به صورت درب بسته نگهداری کرده و به دور از منابع تولید گرما نگهداری نمایید.

بازار پنتا اریتریتول:

با توجه به کاربرد پنتا اریتریتول در صنایع مختلف، بازار خرید و فروش این ترکیب از رونق خوبی برخوردار است. میزان صادرات این ترکیب آلی حدود 351 میلیون دلار بوده است که این آمار در سال ۲۰۱۷ به ثبت رسیده؛ طبق آخرین آمار، کشور چین بزرگترین صادر کننده و کشور آمریکا برترین کشور وارد کننده پنتااریتریتول است.
طبق آمار سال ۲۰۱۷، کشورهای برتر صادر کننده پنتا اریتریتول عبارتند از: کشور چین، سوئد، آلمان، اسپانیا و برخی از کشورهای آسیایی. برترین وارد کنندگان این ترکیب در جهان عبارتند از: آمریکا، هندوستان، کره‌ جنوبی، ژاپن و برخی از کشورهای آسیایی. برای اطلاع از برند های موجود دربازار و کیفیت و قیمت این ماده با ما تماس بگیرید.